Zorgstructuur

Interne externe zorg:

Omdat wij leerlingen op school toelaten met een handicap
hebben wij een interne zorg die van buiten komt. Dit zijn de mensen van Zorg In
de Klas, ook wel ZIK genoemd. De mensen van ZIK begeleiden de kinderen met een
handicap. Dit kan bijv. alleen bij het zwemmen of gymmen maar het kan ook zo
zijn dat kinderen heel de dag 1 op 1 begeleiding nodig hebben. Dit wordt ook
door ZIK aangeboden. Hier wordt in het begin van de school loopbaan naar
gekeken en dit zal elk jaar terug komen.


Interne zorg:

Ook wordt er intern op school individuele begeleiding
gegeven. Dit kan zowel door een IB'er, RT'er of Logopedie aangeboden worden.

Intern Begeleider:
De intern begeleider kijkt naar de leerlingen door middel van de toetsen die
gemaakt worden en volgt deze leerlingen. Als er dan gezien wordt dat de
leerling niet goed scoort of achter blijft dan wordt er door de Intern
Begeleider ingesprongen en gaat hij/zij met de leerkracht en evt. de
onderwijsassistent(e) aan tafel zitten. Ze kan ook de Remedial Teacher
inschakelen als ze het vermoeden heeft dat het ergens anders vandaan komt dan
gewoon niet goed meekomen.
De Intern Begeleider kijkt ook naar de leerlingen die bij ons naar school gaan
met een handicap. Hebben deze kinderen genoeg aan de zorg van de leerkracht en
onderwijsassistent(e). Zo niet gaat ze kijken naar de mensen van ZIK. Ze gaat
overleggen met ouders, met het kind en de mensen van ZIK om zo tot een goede
oplossing te komen over hoe de school loopbaan zal gaan.

Remedial Teacher:
De Remedial Teacher gaat aan de slag met de kinderen die extra begeleiding
nodig hebben. Dit bijv. als het niet zo goed gaat met het kind of de thuis
situatie, als het kind misschien dyslexie zou kunnen hebben of bijv. als het
kind of de ouders aangeven dit nodig te hebben.
De Remedial Teacher staat ook altijd in verband met de Intern Begeleider. Zij werken
veel samen. Omdat de Intern Begeleider de kinderen in de gaten houd, kan zij
belangrijke informatie door geven en bijv. aangeven dat er een kind plots
minder gaat presteren.

Logopedie:
We hebben bij ons op school ook een fulltime logopediste. Dit vinden wij
belangrijk omdat we alle kinderen de hulp willen bieden die ze ook maar kunnen
krijgen. Niet alleen de kinderen met een beperking maar ook de kinderen die
minder goed kunnen praten of bijv. niet zo fijn voelt als het kind een
presentatie moet houden. Wij vinden het belangrijk dat de logopediste op school
aanwezig is om soms ook mee in de klassen te kijken en zo een plan kan
opstellen en dit ook kan bespreken met de ouders.

 

Externe zorg:

Tandarts:
Wij bieden ook externe zorg bij ons op school. Er zal twee keer per jaar een
schooltandarts komen. Deze schooltandarts is ook gespecialiseerd in kinderen
met een beperking. Deze kinderen zijn meestal niet zo'n fan van de tandarts en
kunnen heel erg in paniek raken. Deze tandarts weet hoe hier mee om te gaan. Ouders
kunnen zelf aan het begin van de schoolloopbaan aangeven of ze hier gebruik van
willen maken. Dit gebeurt bij de intake.

GGD:
Er is één keer per jaar een bezoek van het GGD bij ons op school. Veel kinderen
staan sowieso al onder controle omdat ze een handicap hebben maar wij vinden
het belangrijk dat alle kinderen het zelfde behandeld worden. De GGD zal dus
alle kinderen ontvangen.
Wanneer er door de GGD een probleem wordt gevonden bij de kinderen worden de
ouders op de hoogte gebracht. Wij staan niet in verbinding met zorginstellingen
omdat onze leerlingen vanuit een groter deel van Brabant kunnen komen. De
ouders krijgen een verwijsbrief thuisgestuurd of als het spoed is met de
kinderen meegegeven. De ouders zijn vrij om te kiezen waar ze hun kind laten
behandelen.