Media Beleid

Beleidsplan.
Het gebruik van social media.

Het is voor kinderen niet toegestaan om een mobiele
telefoon te gebruiken op school. Dit staan wij niet toe op school omdat wij als
school zijnde graag de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen willen
stimuleren. Wij vinden dat het beter is voor kinderen om sociaal contact te
hebben met de kinderen in hun omgeving als dat ze dit via de telefoon doen. Het
is soms lastig om te achterhalen wat een kind precies bedoeld als hij een
berichtje via zijn telefoon verstuurd. Om ruzies/pestgedrag te voorkomen vinden
wij het niet nodig dat de kinderen tijdens de schooltijden gebruik maken van hun
mobiele telefoon.  Ook staan wij het als school niet toe dat de kinderen in de
tijd die ze aan de computer mogen werken gebruik maken van social media. Dit
gaat ten koste van de effectieve leertijd. Ook willen wij door het verbieden van
social media de kans op cyberpesten verkleinen.

 Spelletjes waar enige vorm van geweld in voorkomt zijn
ten strengste verboden bij ons op school. Kinderen zijn beïnvloedbaar door veel
verschillende soorten media. Als kinderen veel gewelddadige spelletjes op de
computer spelen zullen zij dit gedrag als 'normaal' gaan zien en dit ook
imiteren. Wij willen dit voorkomen door gewelddadige spelletjes te verbieden.
 Wij vinden het als school belangrijk dat zowel de kinderen als de ouders
weten wat de gevaren en gevolgen zijn van media. Hierover zullen wij een keer
per jaar een ouderavond organiseren. Om samen met u te kijken naar de gevaren
van media geweld en het gebruik van social media i.v.m. cyberpesten.

Leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. Het is daarom
voor de leerkrachten niet toegestaan om vrienden te worden met kinderen op
social media, of het gebruik hiervan te stimuleren.

Ook staan wij het niet toe om tijdens de lesuren gebruik
te maken van uw telefoon of gebruik te maken van social media.

Mochten wij als school of u als ouders erachter komen dat
er toch kinderen gepest worden via social media, of dat kinderen geweldadige
spelletjes na gaan spelen. Zullen wij hier maatregelen voor treffen. Als eerste
zullen wij een gesprek aan gaan met kind en kijken of het kind zelf een passende
oplossing weet. Wij zullen daarna de ouders van het betreffende kind uitnodigen
voor een gesprek op school en samen met de ouders opzoek gaan naar een passende
oplossing.

Mobiele telefoon protocol. 

Steeds vaker zien we dat
leerlingen hun mobiele telefoon op school gebruiken. Door collega's wordt dit
vaak als vervelend ervaren. Om deze reden hebben we een protocol mobiele
telefoon voor collega's en leerlingen gemaakt.

In het klaslokaal:

Het gebruik van mobiele telefoons is verboden, tenzij de leerkracht daar toestemming
voor heeft gegeven. Ook als er een gegronde reden is, mag de telefoon aanstaan,
mits er een ondertekende brief van de ouders aan de leerkracht is overhandigd,
met daarop de reden voor gebruik.

Als de leerling wel een telefoon gebruikt, wordt er een waarschuwing gegeven. Bij
drie waarschuwingen gaat de leerkracht over tot inname van de mobiele
telefoon.

De eerling kan deze na schooltijd ophalen bij de leerkracht.

Als de leerling drie keer zijn telefoon heeft moeten inleveren, is hij die bij de
vierde keer een hele schoolweek kwijt. Aan het einde van de schoolweek, kan de
leerling zijn mobiele telefoon bij de directeur ophalen en wordt er een brief
naar de ouders opgestuurd. Als het gedrag met betrekking tot de mobiele telefoon
niet verbetert, moeten de ouders met het kind op gesprek komen bij de
directeur.

 

 

Buiten het  klaslokaal:

Het
gebruik van een mobiele telefoon buiten het klaslokaal is verboden, omdat wij
het als school belangrijk vinden dat kinderen in de pauze met elkaar spelen en
zich zo sociaal-emotioneel ontwikkelen.


Mobiele telefoon protocol. 

Steeds vaker zien we dat leerlingen hun mobiele telefoon op school gebruiken. Door
collega's wordt dit vaak als vervelend ervaren. Om deze reden hebben we een
protocol mobiele telefoon voor collega's en leerlingen gemaakt.

In het klaslokaal:

Het gebruik van mobiele telefoons is verboden, tenzij de leerkracht daar
toestemming voor heeft gegeven. Ook als er een gegronde reden is, mag de
telefoon aanstaan, mits er een ondertekende brief van de ouders aan de
leerkracht is overhandigd, met daarop de reden voor gebruik.

Als de leerling wel een telefoon gebruikt, wordt er een waarschuwing gegeven. Bij
drie waarschuwingen gaat de leerkracht over tot inname van de mobiele telefoon.

De leerling kan deze na schooltijd ophalen bij de leerkracht.

Als de leerling drie keer zijn telefoon heeft moeten inleveren, is hij die bij de
vierde keer een hele schoolweek kwijt. Aan het einde van de schoolweek, kan de
leerling zijn mobiele telefoon bij de directeur ophalen en wordt er een brief
naar de ouders opgestuurd. Als het gedrag met betrekking tot de mobiele
telefoon niet verbetert, moeten de ouders met het kind op gesprek komen bij de directeur.

Buiten het klaslokaal:

Het gebruik van een mobiele telefoon buiten het klaslokaal is verboden, omdat wij
het als school belangrijk vinden dat kinderen in de pauze met elkaar spelen en
zich zo sociaal-emotioneel ontwikkelen.

Protocol voor leerkrachten, stagiaires en hulpouders:

Als leerkracht, stagiaire of hulpouder heb je een voorbeeldfunctie.

Dit betekent dat zij, tijdens de lessen, hun mobiele telefoon niet mogen gebruiken,
mits hier een goede reden voor is. Deze reden moeten ze aangeven bij de
groepsleerkracht of directeur. Buiten lestijden, zoals bijvoorbeeld de pauze,
mogen de leerkrachten, stagiaires en hulpouders alleen gebruik maken van hun
mobiele telefoon in de lerarenkamer, zodat de kinderen dit niet zien. Mocht je
bij elkaar zien, dat dit toch gebeurt tijdens de les, mag je elkaar hier op
aanspreken.