Schoolgids

Pedagogische visie

"Laat zien wie je bent want iedereen is uniek"

De kinderen zijn heel zelfstandig bezig, helpen elkaar en daar waar nodig is krijgen ze hulp van de docent of
de onderwijsassistente/ZIK. We zijn voorstander van het eerst zelf proberen op te lossen, dan hulp vragen
aan een klasgenoot en als het dan nog niet gaat vraag je het nog eens aan de leerkracht.
We denken dat kinderen veel van elkaar kunnen leren.

Later zullen de kinderen ook zelfstandig moeten kunnen zijn. Hier werken we naar toe door de jaren heen.
Natuurlijk is het voor iedereen anders want de kinderen met een beperking hebben een andere
zelfstandigheid nodig. Elke leerling heeft een maatje. Dit paar bestaat uit een kind met een beperking en
een kind zonder beperking. Iedereen is op deze school gelijk. Iedereen kan hierdoor van elkaar leren.
Niet alleen op het didactische gebied maar ook het sociale gebied.

De school bestaat uit 3 stamgroepen en een gebouw waar iedereen te samen komt. Zo leer je met je eigen
 groep maar kan je je vaardigheden ook weer overbrengen. Alle kinderen krijgen dus met elkaar te maken.  
We werken met groepsnamen. Zo hebben alle klassen een naam uit een bloem.

Het belangrijkste vinden wij dat de kinderen zich goed ontwikkelen zowel op het gebied van de kennis en vooral
op het sociale gebied. We willen dat kinderen zich zelf durven te zijn en dat iedereen daar respect voor heeft.

Elk kind krijgt ook zijn of haar eigen plantje. Dit staat centraal bij onze school. Elk kind groeit en een plant ook.
Voor een kind moet gezorgd worden en voor een plant ook. Dit is belangrijk om dit te leren.
Je moet ook goed voor jezelf zorgen. Dit plantje is iets van jou zelf.

Als de leerlingen de school verlaten zijn ze zelfstandig, ze kunnen plannen en goed met elkaar om gaan.
Ze zijn klaar voor de volgende school en een stap dichter bij de maatschappij.


Levensbeschouwelijke visie.

´Van elkaar leren en de kennis doorgeven aan andere´

Als openbaren basisschool wordt elk kind bij ons aangenomen. Kinderen met een andere cultuur,
kinderen met een beperking, iedereen is welkom! We hebben wel maar een bepaald aantal plaatsen 
 beschikbaar. Dit is zo omdat de kinderen met bijv. ASS rust en regelmaat nodig hebben.
Wel wordt er gekeken dat kinderen een IQ boven de 60 hebben.

Cultuur is heel belangrijk. Het is belangrijk dat iedereen wat van iedereen af weet. Laat elkaar
leren en proeven van hun cultuur. Een aantal feestdagen zullen daarom ook gevierd worden en
besproken zoals bijv. sinterklaas, kerst, het suiker feest etc.. Het gelovige deel komt weinig tot
niet aan bod. Cultuur zien wij als de gewoonte die deze mensen hebben. Maar ook wordt de doven
cultuur aangekaart. Want dit is ook een stukje apart. Iedereen leert van elkaar op deze school.

Creativiteit en vrijheid is ook een heel belangrijk aspect. Het is belangrijk dat kinderen hun talenten
kunnen laten zien op welke manier dan ook. Wij laten deze kinderen daar dus ook heel vrij in. We zullen
aandacht geven aan de zwakkere kinderen maar ook aan de  betere. Verdere creativiteitten worden ook onder
de aandacht gebracht en dan wordt er niet alleen bedoeld knutselen en verven maar ook sporten en talenten
die minder vaak voorkomen.

We zijn een school en we zullen dus ook veel samen doen met de hele school. Dit is belangrijk voor alle leerlingen.
Zo leren de leerlingen met elkaar om gaan. Elke leerling zal met een maatje zijn zodat er geen een kind alleen zal staan.
Ook zal er eens in de maand een middag zijn waarbij we elkaar talenten laten zien.

Er wordt elke middag samen gegeten op school. Dit doen we zodat de leerlingen elkaar beter leren kennen, de leerlingen `
goed en gezond eten en ook doen we dit omdat leerlingen nog in een taxi naar huis moeten. Deze leerlingen zijn dan lang
onderweg.

We gaan op deze school met elkaar om met veel respect. We doen veel samen en helpen elkaar waar
nodig is. We zijn heel vrij in de dingen die we doen.  Natuurlijk zijn er wel regels.


Didactische visie.

Volgens onze overtuiging kunnen kinderen opgedane kennis pas goed toepassen als ze daar zelfbewust mee bezig zijn.
Als zij de kennis helemaal eigen hebben gemaakt en deze ook kunnen overbrengen aan andere leerlingen.
Als ze dit kunnen hebben ze deze kennis goed in zich opgenomen. Daarom is naast leren en presteren het ook
belangrijk dat ze leren presenteren. Dit kan je doen met het rekenen, lezen, taal en spelling maar ook met de kennis die de
kinderen overbrengen op elkaar zoals verschillen in culturen.

Er wordt klassikaal les gegeven aan het begin van de les. Daarna mogen de kinderen zelf aan de slag. De leerlingen die
minder goed mee komen of het niet snappen krijgen extra uitleg en waar nodig individueel door de klasse assistent.
De kinderen die de lesstof goed beheersen en extra uitdaging nodig hebben krijgen deze ook toe gerijkt.
Deze leerlingen krijgen dan ook nog wel extra uitleg over de extra stof. De leerlingen kunnen zelf ook aangeven
als ze iets niet snappen. Hier wordt tijd voor gemaakt en extra uitleg gegeven. Er wordt niet gewerkt met
niveau groepen. Wij zijn van mening dat kinderen kunnen leren van elkaar. De betere leerlingen kunnen
de slechtere leerlingen helpen.

Wij werken met gewone methodes. Wel kijken de leerkrachten zelf naar wat goed is voor het kind. Dit wordt niet perce
bij de methode gehouden. Elk kind is individueel ergens wel goed in of juist niet. Dus elk kind heeft een eigen werkje
nodig. Niet iedereen kan het zelfde doen.

Ook wordt er bij ons op school gebruik gemaakt van de PAD kaartjes. Dit doen we elke dag even. Zo kunnen de kinderen
laten zien hoe ze zich voelen. Niet alle kinderen kunnen dit even goed tegen elkaar vertellen dus dit is een mooie oplossing
om het nonverbaal aan elkaar aan te geven. Zo kunnen de leerlingen met elkaar rekening houden. Ook wordt er elke week voor één
kind door alle leerlingen een aantal complimenten op geschreven en voorgelezen aan de klas.

Kinderen leren op onze school plannen. Dit doen we omdat dit belangrijk is voor later. De kinderen in de bouw De Blaadjes werken
met een dag planning. De kinderen in de bouw De Bloem  werken met een weekplanning. Voor alles wat ze moeten maken krijgen
de leerlingen uitleg. Daarna wordt er zelfstandig aan gewerkt op de momenten dat daar tijd voor gemaakt is.
Aan het einde van de dag of week moeten de taken op de planning af zijn. Zo niet maken ze dit af de week of de dag daarna.

Bij wereld orientatie en geschiedenis wordt er gewerkt via een methode. Wel wordt er per hoofdstuk naar een verwerking
gevraagd aan de leerlingen. Dit mogen de leerlingen in twee of drietallen doen. Ze maken dan een presentatie, mindmap, poster, etc.
en ze presenteren dit op het einde aan de klas. We vinden dit belangrijk omdat na de basisschool ook veel gepresenteerd zal moeten worden.

Elk kind werkt met een tablet. Ook werken we gewoon met boeken en schriften maar omdat er kinderne bij ons op school
zijn met een beperking en soms niet goed kunnen schrijven of kunnen zien is dit de ideale oplossing. Alle kinderen worden het
zelfde behandeld bij ons op school. Dus iedereen krijgt een tablet. Deze tablet staat in verbinding met de DigiBorden en met de
computer van de leerkracht. Zo kunnen de leerlingen hun werk uploaden zodat de leerkracht het na kan kijken maar de leerkracht
kan ook de planning voor de leerlingen uploaden bijv.. Wel krijgen de leerlingen in groep De blaadjes pas een tablet. Bij De steel
vinden wij het belangrijk dat de kinderen gewoon kind kunnen zijn en kunnen spelen. Wel zullen er een aantal tablets aanwezig
zijn zodat ze al een beetje kunnen wennen.

Toetsen worden schriftelijk afgenomen. We houden op school gewoon de toetsing aan van de methodes. Zitten er geen toetsen
bij of past de toets niet precies bij wat er geleerd is dan mag de leerkracht dit aanpassen. Ook wordt er getoetst in de laatste klas met
CITO. Dit doen we wel pas later in het jaar zodat het advies van de leerkracht echt het belangrijkste is.