Ouders

Schriftelijke informatie.

Rapport

Onze rapporten zullen handgeschreven worden. We beoordelen met:

M  = Matig

         V   = Voldoende

                  RV = Ruim Voldoende

G   = Goed

Na elk kopje met beoordelingen word er een stukje over de
leerling geschreven. Hier kunnen verbeterpunten staan maar ook zullen er punten
staan die goed gaan. Bij de laatste bouw, zullen de vakken waar ook toetsen van
worden afgenomen, beoordeeld worden met een cijfers. Dit doen we om de leerling
te motiveren met leren. We vinden het belangrijk dat de leerlingen ook een
cijfer beoordeling kennen als ze naar de middelbare school gaan.

Gescheiden ouders

In het geval dat de ouders gescheiden zijn worden alle
mails, brieven, rapporten ect. standaard twee keer verstuurd of afgedrukt en
mee gegeven of opgestuurd. Dit doen we zodat alle twee de ouders alle
informatie persoonlijk krijgen. Dit doen we omdat we het belangrijk dat de
communicatie tussen school en ouders altijd goed is. Er kunnen ook twee
verschillende 10 min gesprekken gepland worden als dit wenselijk is. Dit moet
wel aan het begin van het jaar aangegeven worden zodat hier rekening mee
gehouden kan worden. Natuurlijk kan dit altijd later nog bijgesteld worden in
het geval als ouders later het jaar scheiden of later het jaar weer nader tot
elkaar komen.

Ouders in de klas

De hulp van ouders in de klas is een belangrijk stuk bij
ons op school. We vinden het belangrijk dat de ouders betrokken zijn bij de schooltijd
van het kind. Elk jaar wanneer de kinderen de schoolgids mee naar huis krijgen
zit daar een formulier bijgevoegd over de activiteiten waar wij hulp bij nodig
hebben van ouders. Graag ontvangen wij deze terug van de ouders. verdere
communicatie daarover wordt gedaan over de mail of door middel van een
telefonisch gesprek.

 

Mondelinge informatie.

 Oudergesprekken

In het begin van het jaar heeft elke bouw een algemene
ouderavond. Hier kunnen ouders elkaar leren kennen en wordt er globaal verteld
wat er dit jaar gedaan wordt.  Voor de
nieuwe ouders zal het veel nieuw zijn. Voor de ouders waarvan de kinderen al
eerder in de bouw hebben gezeten, zal er veel herhaling zijn. Op dit moment
worden ook de begeleiders voorgesteld. Dit kan elk kaar verschillen.

Na elk rapport worden de ouders uitgenodigd voor een 10
minuten gesprek. Zijn er dingen waar ouders tegenaanlopen kunnen ze zelf
aangeven dat ze en langer gesprek willen. Hiervoor zal ook bij elk rapport een
bijlagen bij gevoegd worden.

Voor de schoolverlaters zijn er extra bijeenkomsten en
ouderavonden. Er is een bijeenkomst waar middelbare scholen zullen vertellen
waar zij voor staan en wat voor school zij zijn. De extra ouderavonden zijn
voor de adviesgesprekken. Dit gebeurt na een half jaar. Net voor dat de
aanmeldingen beginnen en de ouders met de kinderen naar andere scholen zijn
gaan kijken komt er nog een ouderavond. Hier wordt het advies vastgesteld.

In de laatste bouw is het zo dat de kinderen bij de 10
minuten gespreken erbij mag zitten. Zo horen ook zij wat ze goed doen en wat er
nog verbeterd kan worden. Ze zijn dan op de leeftijd om ook mee te mogen praten
over hun ondervindingen. Stel de leerkracht heeft op dat moment nog iets wat
alleen besproken mag worden met de ouders dan kan de leerling wachten op de
gang.

Communicatie

Bij de eerste bouw is op woensdag morgen inloop morgen.
De ouders mogen dan van kwart over 8 tot kwart voor 9 met de leerlingen mee
kijken in de klas. Wat hebben ze gemaakt en waar zijn ze op dit moment mee
bezig. Willen ouders een gesprekje voor of na school kunnen ze dit aanvragen
bij de leerkracht. Dit kan door een formulier en deze vind je bij de deur van
de klas. De leerkracht communiceert dit terug door middel van een mail.

De voortgang en de gebeurtenissen van het kind wordt
gecommuniceerd door middel van schriftjes. Er wordt elke dag wat in het
schriftje geschreven. Als er niets bijzonders gebeurt is zal in het schriftje
staan, "Geen bijzonderheden". Als er bijzonderheden thuis zijn waar de
leerkracht van af moet weten kan de ouder ook een stukje in het schriftje
schrijven. Dit is ook makkelijk als er gescheiden ouders zijn. Zo kan altijd
terug gelezen worden wat er gebeurt is of gedaan is.

Huisbezoeken

Bij de eerste bouw worden elke woensdag middag huisbezoeken
gedaan bij nieuwe leerlingen. Dit doen we omdat de leerkracht dan kan kijken
hoe de thuis situatie is en zodat er ook wat meer aandacht is voor de ouder. Er
zitten natuurlijk ook kinderen met een beperking op school. Dan kunnen de
ouders ook laten zien hoe er thuis gehandeld wordt m.b.t. bijv. de verzorging.
De huisbezoeken worden gedaan door de leerkracht en de onderwijsassistent van
de bouw. Bij het geval dat er een persoonlijke begeleider voor het kind mee in
de klas is, gaat in plaats van de onderwijsassistent en begeleidster van Zorg
in de Klas mee. In het begin van het jaar wordt hiervoor een formulier mee
gegeven aan de leerlingen. Hier kan je aangeven welke datum bij de ouders van
toepassing is en twee reserve datums. Hier wordt door de leerkracht een schema
bij gemaakt en wordt terug gecommuniceerd naar de ouder.