Pest Protocol

Pest protocol

Het voorkomen van pestgedrag

Ter voorkoming van pestgedrag hanteren wij in onze school
de volgende maatregelen / werkwijze:

In alle groepen gebruiken wij de methode "PAD" voor de
sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Elke groep heeft hiervoor
lessen van ½ uur per week ingeruimd. De ouders worden middels brieven op de
hoogte gebracht van de thema's.

In alle groepen worden duidelijke groepsregels opgesteld
en gehanteerd. Deze regels hangen in de bovenbouw op een zichtbare plaats. De
leerlingen hebben beloofd zich aan deze regels door er een handtekening onder
te plaatsen. Regelmatig wordt in gesprekken met de groep aandacht besteed aan
deze regels.

Positief gedrag van leerlingen wordt gecomplimenteerd.

Voor school en tijdens de pauzes surveilleren
leerkrachten op de speelplaats. Zij zien er op toe dat kinderen tijdens hun
spel de gedragsregels en afspraken naleven. In situaties waarin dit niet
gebeurt, worden kinderen aangesproken op hun gedrag en kan dit consequenties
hebben.

Aanpak van de ruzies en pestgedrag in 4 stappen

Als leerlingen ruzie hebben en / of elkaar pesten gaan we als volgt te werk:

stap1:

Probeer eerst zelf (en samen) tot een oplossing te komen.

stap 2:

Op het moment dat een van de leerlingen er niet heeft deze het recht en de
plicht het probleem aan de meester of juf voor te leggen.

stap 3:

De leerkracht brengt de partijen bij elkaar
voor een verhelderend gesprek en probeert samen met hen de ruzie of pesterijen
op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken. Het probleem wordt besproken in de
groep om de zwijgende meerderheid in te schakelen. Deze kinderen kunnen
stelling nemen tegen de pester en de gepeste ondersteunen. Bij herhaling van
pesterijen / ruzies tussen leerlingen volgen sancties en worden ouders hiervan
op de hoogte gebracht door de groepsleerkracht :

               
Een of meerdere pauzes binnen blijven met een duidelijke opdracht.

Nablijven met strafwerk.

               
Een schriftelijke opdracht zoals een stelopdracht over de
toedracht en zijn of haar in het pestprobleem.

Afspraken maken met de leerling(en) over gedragsverandering. De
naleving van deze

afspraken komen aan het einde van iedere week in een kort gesprek
aan de orde

stap 4:

Bij het signaleren van pestgedrag neemt de
leerkracht duidelijk stelling en houdt een bestraffend gesprek met de leerling
die pest. Er volgen gesprekken met de ouders, van beide partijen afzonderlijk
en misschien laten samen, waarin hen nadrukkelijk wordt gevraagd mee te werken
aan het oplossen van het probleem. Een verslag ( beschrijving van situatie en
gemaakte afspraken) hiervan wordt vastgelegd in het dossier. De situatie wordt
ook besproken binnen het team.

Bij aanhoudend pestgedrag kan externe hulp worden ingeschakeld. In deze situatie
vinden ook vervolggesprekken met ouders plaats. Hierdoor kan de verwachting bij
ouders ontstaan dat een oplossing mogelijk is voor dit probleem.